Απόφαση της Συνόδου του ΚΣ της ΚΝΕ για τη δράση της Οργάνωσης στο μαθητικό κίνημα

Το Κεντρικό Συμβούλιο της ΚΝΕ πραγματοποίησε στις 29/4/07 πλατιά Σύνοδο για τη δράση της Οργάνωσης στο μαθητικό κίνημα, υλοποιώντας την απόφαση του 9ου Συνεδρίου για το συγκεκριμένο ζήτημα. Η συζήτηση που προηγήθηκε στις ΟΒ και στα όργανα της ΚΝΕ, η ίδια η Σύνοδος του ΚΣ φώτισε πλευρές από τη δράση μας στο μαθητικό κίνημα, μας βοηθάει να κάνουμε βήματα στην παρέμβασή μας.Η δουλιά στους μαθητές αποτελεί δουλιά υποδομής συνολικά για την ΚΝΕ και το ΚΚΕ, προκειμένου οι νέοι να έχουν αγωνιστικές εμπειρίες, να έχουν πείρα από την οργανωμένη συνδικαλιστική και πολιτική πάλη και αυτό να εκφραστεί αργότερα σε όποιο χώρο και αν βρίσκονται. Παράλληλα, ως ΚΝΕ επιδιώκουμε το ίδιο το μαθητικό κίνημα με την ανάπτυξή του να βάζει εμπόδια, να δυσκολεύει, να καθυστερεί μέτρα, συμπορευόμενο με τα άλλα τμήματα της νεολαίας και το εργατικό κίνημα. Τα μέλη της ΚΝΕ δίνουν όλες τους τις δυνάμεις για μαθητικό κίνημα που θα δρα οργανωμένα, σταθερά, θα μεταδίδεται η πείρα από γενιά σε γενιά και όχι απλά θα εφοδιάζει τους μαθητές με συμπεράσματα για τη μελλοντική δράση τους στα ΑΕΙ – ΤΕΙ ή τους χώρους δουλιάς.

Στα όργανα και στις ΟΒ, στην ίδια τη Σύνοδο, συζητήθηκαν οι παράγοντες που επιδρούν και επηρεάζουν τη διαμόρφωση της συνείδησης των μαθητών. Φωτίστηκαν πλευρές για το ρόλο του σχολείου, της οικογένειας, των ΜΜΕ, της μουσικής, του internet, των εκδρομών, της εκκλησίας κλπ. Χρειάζεται καλύτερα να μας απασχολήσει ποια καθήκοντα προκύπτουν για το μαθητικό κίνημα από την κατάσταση αυτή. Ποια αιτήματα μπορούμε να διαμορφώσουμε. Τι μπορεί η ΚΝΕ, παράλληλα με την αυτοτελή πολιτική της παρέμβαση, να αντιπαραθέσει στο κίνημα για να πάρει θέση σε σχέση με αυτά τα προβλήματα και τις συνθήκες. Χρειάζεται, δηλαδή, παράλληλα με τη δουλιά που απαιτείται να κάνει η ΚΝΕ, και το ίδιο το κίνημα να ασχοληθεί με αυτά τα προβλήματα. Για παράδειγμα, θέση και γνώμη της ΚΝΕ είναι το ίδιο το μαθητικό κίνημα – τα 5μελή, 15μελή, οι μαθητικές κοινότητες – να παλέψει για δωρεάν εκδρομές παίρνοντας αντίστοιχες πρωτοβουλίες ή να εναντιωθεί σε προγράμματα της ΕΕ και με όρους μαζικούς.

Επιβεβαιώθηκε από την όλη συζήτηση η ορθότητα του προσανατολισμού της ΚΝΕ να ιεραρχήσουμε τη δουλιά στα ΤΕΕ – ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ και στα Γυμνάσια. Με όλες μας τις δυνάμεις να συμβάλουμε ώστε να αναπτυχθούν αγώνες που θα πατάνε στα προβλήματα των μαθητών, να προβάλουμε τη θέση μας για το βασικό ενιαίο σχολείο και τις δημόσιες επαγγελματικές σχολές μετά το 12χρονο. Για τα απογευματινά και νυχτερινά σχολεία, έχει σημασία να συμβάλουμε ώστε οι εργαζόμενοι μαθητές να οργανωθούν στα σωματεία, από νωρίς να διαπαιδαγωγούνται στην αναγκαιότητα της ταξικής πάλης. Να δώσουμε βάρος στις πολιτιστικές αθλητικές δραστηριότητες, γιατί ειδικά εδώ υπάρχει παραπάνω ανάγκη αξιοποίησης του λίγου ελεύθερου χρόνου που έχουν οι μαθητές.Αναδείχτηκε ακόμα ως ανάγκη να ανοίξουμε με ιδιαίτερα αιτήματα τη δράση μας στους μαθητές που είναι παιδιά μεταναστών.

Η κατάσταση στο μαθητικό κίνημα

Η άσχημη κατάσταση που διαμορφώθηκε στο κίνημα την τελευταία 15ετία γενικά είχε την αντανάκλασή της και στο μαθητικό. Ο διεκδικητικός χαρακτήρας των Μαθητικών Συμβουλίων δεν είναι δεδομένος. Περιορίστηκαν οι μαζικές διαδικασίες. Πολλές φορές οι εκλογές γίνονται με καθυστέρηση, απροειδοποίητα. Εντάθηκε ο αυταρχισμός. Αυξήθηκε ο βαθμός εξάρτησης της λειτουργίας των Μαθητικών Συμβουλίων από το υπουργείο και τους διευθυντές. Εγινε μεθοδευμένη προσπάθεια να διαμορφωθούν νέοι θεσμοί πέρα από τα Μαθητικά Συμβούλια. Ενώ σε πάρα πολλές περιπτώσεις η όλη λειτουργία των Μαθητικών Συμβουλίων ταυτίζεται με τη διοργάνωση των εκδρομών. Στηρίζονται και ενισχύονται παρεμβάσεις ταξιδιωτικών πρακτορείων που, αποκτώντας επαφές με μαθητές και καθηγητές, δημιουργούν μέσα στα σχολεία εκφυλιστικά φαινόμενα και νοθείες.

Ωστόσο, συνυπάρχουν ελπιδοφόρα αγωνιστικά βήματα αναζωογόνησης: Οι μεγάλες κινητοποιήσεις ανεξάρτητα αν έχουν να αντιμετωπίσουν άμεσα αντιεκπαιδευτικούς νόμους ή όχι, η πολύμορφη δραστηριότητα που αναπτύσσεται σε πολλά σχολεία, το πλαίσιο και οι στόχοι πάλης σε κατεύθυνση ρήξης με την κυρίαρχη πολιτική που υιοθετούν πολλά σχολεία. Τα Μαθητικά Συμβούλια δεν είναι απαξιωμένα όταν αναπτύσσουν δραστηριότητα. Οι μαθητές συμμετέχουν στις μαθητικές εκλογές, αν και τα κριτήρια με τα οποία ψηφίζουν είναι αντιφατικά. Σε περιόδους ανόδου και κινητοποιήσεων συγκροτούνται Συντονιστικά που συσπειρώνουν μάζες μαθητών, που συντονίζουν τη δράση των Μαθητικών Συμβουλίων σε επίπεδο τοπικό, αλλά και πανελλαδικό.Οσον αφορά στην αντιπαράθεσή μας με τις άλλες δυνάμεις, χρειάζεται να απαντάμε όχι μόνο στα ζητήματα τακτικής του κινήματος, αλλά και στην αντιπαράθεση που γίνεται επί του πλαισίου και των αιτημάτων. Η κυβέρνηση, για παράδειγμα, εκτός από την κατασυκοφάντηση των αγώνων, επικέντρωσε την επιχειρηματολογία της σε ορισμένα ζητήματα, προβάλλοντας ότι φροντίζει για την ποιότητα της εκπαίδευσης, όπως π.χ. βάση του 10 και αξιολόγηση. Οι δυνάμεις του ΠΑΣΟΚ και μέσω καθηγητών προσπαθούν σταθερά να παρεμβαίνουν, επικεντρώνοντας την αντιπαράθεση σε κάποια αιτήματα όπως π.χ. να δοθεί το 5% του ΑΕΠ στην Παιδεία, αξιολόγηση εκπαιδευτικών κ.ά., ενώ ταυτόχρονα προσπαθούσαν να αποκρύψουν τη θέση τους για το άρθρο 16.

Είναι, λοιπόν, σαφές πως οι δυνάμεις αυτές δεν αρκούνται πάντα μόνο στην υπονομευτική λογική τους για το κίνημα. Με την παρέμβασή τους στο κίνημα επιδιώκουν να υιοθετεί η νεολαία την αντιδραστική πολιτική. Δε θέλουν μόνο να δέχονται με απάθεια τα μέτρα τους, θέλουν τους μαθητές ένθερμους υπερασπιστές, να μπαίνουν μπροστά για την προώθηση των αντιδραστικών αλλαγών.

Φαίνεται πως οι προσπάθειες της πολιτικής της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ για την απαξίωση των μαθητικών κοινοτήτων, για τη διαστρέβλωση των κριτηρίων λειτουργίας τους έχουν επιδράσει, δεν έχουν πετύχει όμως συνολικά το στόχο τους. Υπάρχουν θετικά στοιχεία αναζωογόνησης και ξεσπάσματα. Υπάρχει ρευστότητα και αντιφατικότητα. Η διαπάλη για το χαρακτήρα, το ρόλο, τον προσανατολισμό και τους στόχους των μαθητικών κοινοτήτων και του μαθητικού κινήματος συνεχίζεται.

Τι μαθητικό κίνημα απαιτείται – Πώς συμβάλλουμε στο κίνημα

Ολα αυτά τα χρόνια η ΚΝΕ είχε σοβαρή συμβολή στα βήματα αγωνιστικής αναζωογόνησης του μαθητικού κινήματος. Η παρέμβασή μας έδωσε ώθηση στις αγωνιστικές διεργασίες. Βοηθήσαμε στη δημιουργία των προϋποθέσεων για να αναπτυχθεί το μαθητικό κίνημα. Ωστόσο, δεν ταυτίζεται αυτή η δράση της ΚΝΕ με το μαθητικό κίνημα. Κίνημα είναι η δράση μαζών, η συμμετοχή τους στον αγώνα, όποια μορφή κι αν αυτός παίρνει. Σε αυτή τη φάση λοιπόν είναι ακόμα πιο κρίσιμο να προσδιορίσουμε τι μαθητικό κίνημα θέλουμε, πώς πρέπει να δράσουμε για να κάνουμε βήματα στους στόχους που βάζουμε.

  • Θέλουμε να αναπτύσσονται αγώνες. Τα επόμενα χρόνια, και όσο η επίθεση εντείνεται, θα οξύνεται και η δυσαρέσκεια. Θα υπάρχουν αντικειμενικά ξεσπάσματα. Να ετοιμαζόμαστε, να μην τα φοβόμαστε, αλλά να τα μελετάμε για να είμαστε προετοιμασμένοι. Ηδη από τη νέα σχολική χρονιά έχουμε μπροστά μας μέτρα για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση που μπορούν να προκαλέσουν μεγάλες κινητοποιήσεις. Στόχος μας είναι να συμβάλουμε στην ανάπτυξη του μαζικού μαθητικού κινήματος ώστε να δυσκολέψει τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα, να βοηθήσει να βγάλουν οι μαθητές συμπεράσματα. Επιδιώκουμε, λοιπόν, να έχουμε μαζικές κινητοποιήσεις με βάση αιτήματα – αιχμές που θα εναντιώνονται στα μέτρα, θα αναδεικνύουν τους υπεύθυνους, θα αντιπροτείνουν λύσεις. Παράλληλα, επιδιώκουμε το κίνημα να προβάλλει εμπόδια σε πλευρές αυτής της πολιτικής που ήδη έχει αρχίσει να εφαρμόζεται μέσα στα σχολεία, οργανώνοντας σε τοπικό επίπεδο ή σε επίπεδο σχολείου κινητοποιήσεις, δραστηριότητες, εκδηλώσεις. Για παράδειγμα, έχει σημασία να προβληθεί το αίτημα για δωρεάν εκδρομές ως απάντηση στην είσοδο των ταξιδιωτικών επιχειρήσεων στα σχολεία ή το αίτημα για δημοκρατία στα σχολεία και ενεργό ρόλο στα Μαθητικά Συμβούλια, αναλαμβάνοντας το 15μελές το γιορτασμό της 28ης Οκτωβρίου. Τα μέλη της ΚΝΕ να μπαίνουν μπροστά σε όλη αυτή τη δράση. Οι Κνίτες και οι Κνίτισσες να αναδεικνύονται φυσικοί ηγέτες σε κάθε αγωνιστική πρωτοβουλία στο σχολείο. Στόχος μας όμως δεν είναι οι μαθητές απλά να συμμετέχουν. Εμείς θέλουμε να έχουν ενεργό ρόλο στην οργάνωση του αγώνα. Μέσα σε όλη αυτή τη διαδικασία της μαζικής συμμετοχής, με την παρέμβαση της ΚΝΕ θα επιδιώκουμε να βαθαίνουν τα αιτήματα, να ανεβαίνει το επίπεδο, να προωθούμε πιο ολοκληρωμένα τις θέσεις μας, να εξασφαλίζεται σωστός προσανατολισμός.
  • Θέλουμε το μαθητικό κίνημα να είναι αυτοτελές, να έχει ζωντανές μαζικές διαδικασίες. Θέλουμε το μαθητικό κίνημα να έχει τη δική του οργάνωση. Να διεξάγονται γενικές συνελεύσεις, μαζικές διαδικασίες στα σχολεία. Εκεί να αναπτύσσεται συζήτηση γύρω από τα προβλήματα του σχολείου και της Παιδείας, για τους στόχους πάλης, για τις μορφές αγώνα, για τις πρωτοβουλίες και πώς θα τις οργανώσουν. Θέλουμε μάζες μαθητών να προβληματίζονται, να συμμετέχουν στις μαζικές διαδικασίες και, από την αντιπαράθεση που αντικειμενικά θα αναπτύσσεται, να πείθονται για την ορθότητα των θέσεών μας. Τα Μαθητικά Συμβούλια να κατακτήσουν σταθερή λειτουργία, να συνεδριάζουν τακτικά, να συζητάνε, να ενημερώνουν τους υπόλοιπους μαθητές, να καταλήγουν σε πρωτοβουλίες, να συμμετέχουν όλοι οι εκλεγμένοι – και όχι μόνο – σε κάθε μάχη. Να γίνονται ανοιχτές συνεδριάσεις των Μαθητικών Συμβουλίων που να τις παρακολουθούν όλοι. Τη μάχη ενημέρωσης και ζύμωσης μπροστά σε μια εξέλιξη ή κινητοποίηση να την οργανώνουν τα ίδια τα συμβούλια με δελτία ενημέρωσης, με εξορμήσεις στις τάξεις και στα σχολεία. Η υπόθεση της οργάνωσης των πρωτοβουλιών, των αγώνων των μαθητών να γίνεται υπόθεση πρώτα απ’ όλα των Μαθητικών Συμβουλίων.

Κομβικό στοιχείο για την ανάπτυξη του κινήματος, για τις ζωντανές διαδικασίες του, αλλά και για τον προσανατολισμό του είναι οι συσχετισμοί που επικρατούν σε αυτό. Είναι, λοιπόν, μεγάλης και κομβικής σημασίας τι Μαθητικά Συμβούλια έχουμε, σε τι κατάσταση βρίσκονται, πόσα μέλη και φίλοι της ΚΝΕ είναι εκλεγμένοι σε αυτά. Η ίδια η πείρα δείχνει ότι οι σύντροφοί μας που δρουν από την αρχή της χρονιάς πρωτοπόρα μέσα στο σχολείο τους, που μπαίνουν μπροστά στις διεκδικήσεις, για τα προβλήματα, που ενημερώνουν, διαφωτίζουν, κινητοποιούν, εμπιστεύονται τους συμμαθητές τους και δρουν μαζί τους, εκλέγονται, όταν βάζουν υποψηφιότητα. Για να συμβάλουμε, λοιπόν, ως ΚΝΕ στη διαμόρφωση θετικού συσχετισμού στο μαθητικό κίνημα, χρειάζεται να έχουμε σταθερό προσανατολισμό στην ανάπτυξη αγώνων με την πρωτοπόρα δράση των μαθητών μελών της ΚΝΕ.

Στα Μαθητικά Συμβούλια που ο συσχετισμός είναι θετικός, πρώτα εκεί θα πρέπει να δοκιμάζεται η λογική μας για το τι Μαθητικά Συμβούλια θέλουμε. Να συζητάνε, να ασχολούνται με τα προβλήματα του σχολείου, να οργανώνουν δράση για την επίλυση των προβλημάτων αυτών, να παίρνουν πολύμορφες πρωτοβουλίες για όλα τα μέτωπα και τα θέματα. Να επιδιώκουν τη διεξαγωγή γενικών συνελεύσεων, για να έχουν όλοι οι μαθητές τη δυνατότητα να πουν γνώμη. Να επιδιώκουν τη δραστηριοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων μαθητών σε όσα αποφασίζουν. Η λογική αυτή αφορά όχι μόνο τα 15μελή, αλλά και τα 5μελή.

Οι Κνίτες και οι φίλοι της ΚΝΕ να επιμένουν τα μαθητικά όργανα να κατακτούν σταθερή λειτουργία, να συζητάνε. Οι Κνίτες και οι Κνίτισσες μαθητές να απευθύνονται σταθερά προς όλους τους εκλεγμένους μαθητές, οι οποίοι μπορεί να ανήκουν και σε άλλη πολιτική δύναμη. Αυτό δεν πρέπει να υποτιμιέται, αλλά ούτε και να αποτελεί κριτήριο για να μην κάνουμε προσπάθεια να τους πείσουμε. Θέλουμε τα Μαθητικά Συμβούλια να παίρνουν θέση για να αναδεικνύεται ο ρόλος τους, να διαμορφώνεται κριτήριο για το τι πρέπει να κάνει ένα Μαθητικό Συμβούλιο, να γίνεται εκτίμηση για το αν το κάνει καλά ή όχι. Τα μέλη της ΚΝΕ πρωτοστατούμε στην οργάνωση των αγώνων. Απευθυνόμαστε γι’ αυτό τόσο στο σύνολο των μαθητών με Γενικές Συνελεύσεις, όσο και στα εκλεγμένα όργανα.

  • Θέλουμε το μαθητικό κίνημα σταθερά να προσανατολίζεται στην αντιμετώπιση της κυβερνητικής πολιτικής και των προβλημάτων που δημιουργεί σε κάθε σχολείο, να διαμορφώνει και να αντιπροτείνει αιτήματα που απαντούν στις ανάγκες της πλειοψηφίας των μαθητών.

Αποκλειστικά δημόσιο – δωρεάν σχολείο. Να καταργηθούν τα φροντιστήρια. Να δοθεί το 15% του κρατικού προϋπολογισμού στην Παιδεία. Να εξασφαλιστούν τώρα από το κράτος όλες οι αναγκαίες υποδομές (κτίρια, εργαστήρια, χώροι άθλησης, βιβλιοθήκες).

Σχολεία που θα μας μορφώνουν και θα διαμορφώνουν ολοκληρωμένες προσωπικότητες, με κριτική σκέψη. Που θα καλλιεργούν τη συλλογικότητα, την αλληλεγγύη, την προσωπική ευθύνη. Μελετημένη μείωση της ύλης, κατάργηση των προγραμμάτων της ΕΕ, π.χ. ανταγωνιστικότητα. Νέα προγράμματα επικεντρωμένα στους βασικούς νόμους που διέπουν τη φύση, την κοινωνία και τη νόηση, χωρίς την αποσπασματικότητα και την παράθεση ατέλειωτων και ασύνδετων πληροφοριών. Ουσιαστική διδασκαλία ξένων γλωσσών και υπολογιστών. Πιστοποίηση από το σχολείο. Να αποσυρθούν τα νέα σχολικά βιβλία. Νέα βιβλία, κατανοητά, χωρίς ανακρίβειες και ψέματα.

Ενα σχολείο για όλα τα παιδιά. Ενιαίο 12χρονο σχολείο με κοινό πρόγραμμα μαθημάτων σε κάθε τάξη για όλους. Να εξασφαλίζεται για όλους με ευθύνη του κράτους η φοίτηση μέχρι τα 18, χωρίς ενδιάμεσα εμπόδια και φραγμούς. Κατάργηση του διπλού σχολικού δικτύου ΓΕΛ – ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ. Οχι στην αξιολόγηση και την αποκέντρωση που θα κατηγοριοποιήσει τα σχολεία.

Σχολείο για τη ζωή που ταιριάζει στους νέους. Σχολείο που θα αφήνει ελεύθερο χρόνο. Σχολείο με υποδομές για πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες, με πολιτιστικές και ψυχαγωγικές εκδρομές δωρεάν για όλους . Σχολεία δημοκρατικά. Οχι στον αυταρχικό σχολικό κανονισμό. Να καταργηθεί η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου. Τα Μαθητικά Συμβούλια να έχουν λόγο και ρόλο για όσα απασχολούν τους μαθητές. Να σταματήσουν τώρα οι προσπάθειες ποινικοποίησης των μαθητικών κινητοποιήσεων. Καθηγητές που να είναι παιδαγωγοί, που να έχουν χρόνο να προετοιμάζονται για το μάθημα, που να έχουν στόχο να μας μορφώσουν όλους.

Μετά το σχολείο η επιλογή επαγγέλματος. Δημόσιες και δωρεάν «μεταλυκειακές» επαγγελματικές σχολές. Δωρεάν σπουδές σε μια ενιαία ανώτατη εκπαίδευση.

Απαιτούμε το σχολείο να εξασφαλίζει την υγεία όλων των παιδιών. Απαιτούμε σχολίατρους, καθαρά σχολεία, με μόνιμο προσωπικό καθαρισμού, μόνιμους φύλακες και όχι κάμερες και σεκιούριτι.

  • Οι μαθητικές κοινότητες να είναι κύτταρα δημιουργίας. Τα ίδια τα Μαθητικά Συμβούλια να αναπτύσσουν πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες. Να εντάσσουν την ανάγκη για δημιουργία, πολιτισμό και αθλητισμό στις διεκδικήσεις τους απαιτώντας κρατικές δαπάνες, χώρους, υποδομές. Πρωτοβουλίες των Μαθητικών Συμβουλίων για τη συγκρότηση μαθητικών θεατρικών και αθλητικών ομάδων, διοργάνωση τουρνουά, κινηματογραφικών προβολών και άλλων τέτοιων δραστηριοτήτων, που δε θα περιορίζονται στο σχολείο, αλλά θα βγαίνουν και έξω από αυτό, στη γειτονιά.

Οι μαθητές δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον στις πολύμορφες πολιτιστικές εκδηλώσεις, μέσα στα σχολεία γίνονται πλήθος τέτοιων δραστηριοτήτων, αθλητικές εκδηλώσεις, θεατρικές ομάδες κλπ. Οι μαθητές νιώθουν την ανάγκη να εκφράζονται μέσα από αυτές τις μορφές. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των μαθητών της Αθήνας και του Πειραιά, που κατά τη διάρκεια των κινητοποιήσεων γράφτηκαν περίπου 10 τραγούδια για αυτές και εκδόθηκαν από το ΣΑΣΑ (Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας). Επιδιώκουμε τα μέλη της ΚΝΕ να συμμετέχουν σε αυτές, αλλά και να βοηθιούνται για τη στάση τους. Για παράδειγμα, πολλές φορές προκύπτει ζήτημα χρηματοδότησης. Εχει μεγάλη σημασία π.χ. να οργανωθεί κινητοποίηση που θα απαιτεί χρήματα, αλλά ταυτόχρονα έχει σημασία τα μέλη της ΚΝΕ εκεί να ζυμώνουν και τη θέση μας για το ρόλο της αισθητικής αγωγής ή της φυσικής αγωγής στο σχολείο.

Παράλληλα, έχει σημασία να πραγματοποιούνται τέτοιες εκδηλώσεις με ευθύνη των ίδιων των Μαθητικών Συμβουλίων. Για παράδειγμα, ένα πενταμελές θα μπορούσε να απαιτήσει ώρα για να δείξει ακόμα και μέσα στην τάξη μια ταινία, να συζητήσει έπειτα για αυτή. Τα μέλη της ΚΝΕ πολλές φορές έχουν πρωτοστατήσει στην οργάνωση τέτοιων δραστηριοτήτων. Ωστόσο, έχει σημασία να μην οργανώνονται μόνο από τα μέλη της ΚΝΕ. Σε τέτοιου είδους δραστηριότητες, αν οργανωθούν καλά, πραγματικά μπορεί να συμμετέχει ολόκληρο το σχολείο.

Θέλουμε το μαθητικό κίνημα να έχει λόγο για το περιεχόμενο της διδασκαλίας και των μαθημάτων. Να καταδικάζει τον ανορθολογισμό, τις άχρηστες και ασύνδετες πληροφορίες, τα ψέματα. Να παίρνει πρωτοβουλίες (εκδηλώσεις μέσα στα σχολεία – προβολές ταινιών, συζητήσεις με αγωνιστές, αξιοποίηση των σχολικών γιορτών, εκδρομές, μαθητικές εφημερίδες με άρθρα που θα σχολιάζουν κ.ά.), αλλά και να εντάξει στο πλαίσιό του αντίστοιχα αιτήματα (π.χ. απόσυρση των νέων σχολικών βιβλίων, όχι βιβλία στους ιδιώτες που θα μας διδάσκουν ό,τι συμφέρει τα κέρδη τους, να σταματήσουν τα μαθήματα επιχειρηματικότητας). Κάτι τέτοιο είναι ζήτημα μεγάλης σημασίας, εφόσον ενισχύεται ο ιδεολογικός ρόλος του σχολείου. Θέλουμε το μαθητικό κίνημα να παίρνει θέση, να εκφράζει σε μορφή αιτημάτων τη γνώμη του για το περιεχόμενο του μαθήματος, π.χ. ένα 5μελές θα μπορούσε να απαιτήσει να μην πληρώνει τα βιβλία των αγγλικών, αλλά και να σχολιάσει ταυτόχρονα ότι επί της ουσίας η γλώσσα θα έπρεπε να μαθαίνεται στο σχολείο, εκεί να πιστοποιείται. Ταυτόχρονα, στα σχολεία γίνονται μια σειρά προγράμματα που χρηματοδοτούνται από επιχειρήσεις ή από την ΕΕ. Πολλά από αυτά έχουν και πολιτιστικό αθλητικό περιεχόμενο. Τα μέλη και οι φίλοι της ΚΝΕ χρειάζεται να παρεμβαίνουν στο περιεχόμενο, ειδικά αν αυτά είναι υποχρεωτικά. Ταυτόχρονα όμως, χρειάζεται και το ίδιο το κίνημα να παίρνει θέση. Για παράδειγμα, θα ήταν ιδιαίτερα σημαντικό ένα Μαθητικό Συμβούλιο να μπει μπροστά και να ακυρώσει πρόγραμμα ανάληψης ρόλων που βάζει τους μισούς μαθητές να υπερασπιστούν την αποποινικοποίηση του χασίς.

  • Το μαθητικό κίνημα να είναι ενωμένο, συντονισμένο, οργανωμένο. Οποιαδήποτε προσπάθεια συντονισμού, για να έχει κύρος, για να βρίσκει ανταπόκριση, θα πρέπει να βασίζεται στη δράση των μαθητών και των συμβουλίων τους στο σχολείο. Τα σχολεία να συντονίζονται με βάση τις αποφάσεις τους. Το κάθε σχολείο να στέλνει στο Συντονιστικό αντιπροσώπους του, είτε μέλος του 15μελούς είτε κάποιον άλλον που επιλέγει. Τα Συντονιστικά στις μεγάλες πόλεις και το Πανελλαδικό εκτιμάμε ότι πρέπει να εκλέγουν συντονιστική επιτροπή που θα διευθετεί ζητήματα ανάμεσα στις συνεδριάσεις. Η δράση του Συντονιστικού μπορεί να δίνει ώθηση και εκεί που δεν έχουν προηγηθεί αποφάσεις, να απευθύνει κάλεσμα και με τη δυναμική του να συμβάλλει ώστε περισσότερα σχολεία να υιοθετούν τις προτάσεις του, να παίρνουν πρωτοβουλίες. Η δυσκολία που παρουσιάζεται πολλές φορές στη σταθερή παρουσία της δράσης του Συντονιστικού θα ξεπερνιέται στο βαθμό που και τα μέλη της ΚΝΕ θα συμβάλλουμε να αναπτύσσεται δράση, να παίρνονται αποφάσεις στο σχολείο, ώστε να νιώθει ο καθένας ότι πάει να συντονίσει τη δράση του σχολείου του με τα άλλα σχολεία. Επίσης, θα λύνεται στο βαθμό που και το ίδιο το Συντονιστικό θα αναπτύσσει πρωτοβουλίες. Η συσπείρωση θα γίνεται στη βάση του περιεχομένου και της πρωτοβουλίας. Τα Συντονιστικά έχουν κύρος. Η αναγκαιότητα για συντονισμό υπάρχει και κατανοείται από τους μαθητές. Αυτό φάνηκε άλλωστε και από την πλατιά αποδοχή που έχει το Συντονιστικό. Με την πρωτοπόρα δράση των μελών της ΚΝΕ επιδιώκουμε να ωριμάζει η ιδέα του συντονισμού, να ριζώσει το Συντονιστικό σε περισσότερα σχολεία, να αποκτήσει μεγαλύτερη σταθερότητα στη δουλιά του.

Αλλωστε, το ίδιο το Συντονιστικό μπορεί να παίξει κομβικό ρόλο για να μεταβιβάζεται η πείρα από τη μία χρονιά στην άλλη. Με δεδομένο το προσωποποιημένο των εκλογών, αλλά και τη μεγάλη κινητικότητα στα σχολεία, κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο να γίνει μέσω των προσώπων. Η πείρα μπορεί να μεταβιβάζεται μόνο στο βαθμό που θα δημιουργούνται στα σχολεία μεγάλα γεγονότα που θα καθιερωθούν. Στο βαθμό που οι μαθητές θα περιμένουν κάθε χρόνο κάτι στο οποίο το σχολείο τους θα συμμετέχει, θα παίρνουν μέρος και θέση. Κάτι τέτοιο μπορεί και πρέπει να ξεκινήσει από τα σχολεία με θετικό, αγωνιστικό συσχετισμό. Ωστόσο, τα Συντονιστικά μπορούν να συμβάλλουν για να φτάσουν αυτές οι πρωτοβουλίες πιο πλατιά. Να προτείνουμε λοιπόν να καθιερώσουν τα Συντονιστικά μεγάλες πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες: Εκδοση εφημερίδας, ενημερωτικό δελτίο του Συντονιστικού. Η σταθερότητα, η μαζικότητα και η ανταπόκριση των μαθητών σε τέτοια γεγονότα, στο βαθμό που επιτευχθεί, θα βοηθήσει να αποκτηθεί μια συνέχεια στη λειτουργία του μαθητικού κινήματος.

  • Το μαθητικό κίνημα να αναπτύσσει κοινή δράση με τα άλλα τμήματα του νεολαιίστικου κινήματος, τόσο κεντρικά όσο και με βάση τον τόπο κατοικίας τους. Να συμπορεύεται με το εργατικό.

Για να γίνεται αποτελεσματικό, για να κατανοείται η κοινή αιτία των προβλημάτων και τα κοινά συμφέροντα των νέων, που ανήκουν ή προέρχονται από την εργατική τάξη και τα φτωχά λαϊκά στρώματα, με την εργατική τάξη. Η κοινή δράση μπορεί να εκφραστεί ως εξής:

  • Με την ένδειξη αλληλεγγύης σε οξυμένα προβλήματα ή αγώνες. Το μαθητικό κίνημα να παίρνει πρωτοβουλίες αλληλεγγύης, π.χ., ψηφίσματα συμπαράστασης κλπ.
  • Το μαθητικό κίνημα να υιοθετεί αιτήματα από το φοιτητικό, το εργατικό κίνημα, π.χ., δωρεάν σπουδές.
  • Στις φάσεις ανόδου του κινήματος, παίρνοντας υπόψη μας και το συσχετισμό, τα τμήματα της νεολαίας και το εργατικό κίνημα να συναντιούνται με τα αιτήματα και τον προσανατολισμό τους στους αγώνες.
  • Να οργανώνονται κοινές πρωτοβουλίες – συσκέψεις και δραστηριότητες. Σημείο αναφοράς μπορεί να είναι οι κοινές πρωτοβουλίες με τους συλλόγους γονέων και τους καθηγητές, κοινές εκδηλώσεις με φοιτητικούς συλλόγους. Επίσης, στην ΤΕΕ να υπάρχουν κοινές δραστηριότητες με τα συνδικάτα των αντίστοιχων κλάδων, με επιτροπές νέων των σωματείων.
  • Τα Μαθητικά Συμβούλια με τις πρωτοβουλίες τους να απευθύνονται στο λαό.
  • Στον τόπο κατοικίας μπορούν τα Μαθητικά Συμβούλια μαζί με επιτροπές από ΙΕΚ, με πολιτιστικούς και αθλητικούς συλλόγους, με φοιτητικούς συλλόγους, στις μικρότερες πόλεις να πάρουν κοινές πρωτοβουλίες για διάφορα θέματα. Π.χ., να αναδείξουν ζητήματα αλληλεγγύης στους λαούς που αγωνίζονται, να πάρουν κοινές πολιτιστικές πρωτοβουλίες. Π.χ., θα μπορούσε μια επιτροπή νέων να απευθυνθεί στο 15μελές και να ζητήσει να συμμετάσχει η θεατρική ομάδα του σχολείου σε μια εκδήλωση. ΄Η θα μπορούσαν να διοργανωθούν αγώνες ανάμεσα στο αθλητικό σωματείο και στη σχολική ομάδα στο δήμο αφιερωμένοι σε κάποιο θέμα.

Η συμπόρευση με το λαϊκό κίνημα, καθώς και με άλλα τμήματα του κινήματος της νεολαίας αντικειμενικά θα δυσκολεύει λόγω του αρνητικού συσχετισμού. Αυτό πρέπει βέβαια να το πάρουμε υπόψη μας, αλλά ζυμώνοντας και υπηρετώντας με το σχεδιασμό μας την αναγκαιότητα της κοινής δράσης να πιέζουμε και να συμβάλλουμε στην αλλαγή του. Ιδιαίτερα μεγάλη σημασία έχει, ανεξάρτητα από τη δυνατότητα κάθε φορά να συμπορεύεται το μαθητικό κίνημα με το εργατικό, ως ΚΝΕ να ζυμώνουμε αυτή τη λογική. Παράλληλα, η συνάντηση στο χώρο κατοικίας θα δυσκολεύεται από την απουσία οργανωμένης έκφρασης της νεολαίας σε τοπικό επίπεδο. Ενας τέτοιος σχεδιασμός όμως μπορεί να συμβάλλει πιο αποφασιστικά ώστε και η παρέμβασή μας να αρχίσει, αλλά και συλλογικότητες να δημιουργηθούν, π.χ., επιτροπή αλληλεγγύης στη Βενεζουέλα.

  • Θέλουμε να εκφράζεται η πάλη των μαθητών και σε επίπεδο δήμου. Αυτό σημαίνει καταρχήν ότι το μαθητικό κίνημα θέλουμε να απευθύνει αιτήματα και προς αυτή την κατεύθυνση. Αυτό αποκτάει ιδιαίτερη σημασία τώρα που προωθείται η αποκέντρωση. Να απαιτεί από το δήμο υποδομές. Μέσα, αλλά και έξω από το σχολείο, π.χ., ένα 15μελές μπορεί να κινητοποιηθεί για δωρεάν γήπεδα. Τα Μαθητικά Συμβούλια να συμμετέχουν και να εκφράζουν άποψη στις Σχολικές Επιτροπές (1 από το 15μελές) και στα Σχολικά Συμβούλια (το τριμελές). Να παρακολουθούν συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων και των Δημοτικών Επιτροπών Παιδείας που ασχολούνται με θέματα που τους αφορούν. Να οργανώνουν κινητοποιήσεις. Η συζήτηση που έγινε αναδεικνύει πως το πρώτο πράγμα που έχουμε να κάνουμε είναι να αποκτήσουμε καλή γνώση γύρω από αυτά τα θέματα και να τονώσουμε τον προσανατολισμό για διεκδικήσεις από το δήμο. Κάτι τέτοιο δεν έχει καμία ομοιότητα και σχέση με τα Τοπικά Συμβούλια Νέων που ψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ και αποτελούν θεσμό ενσωμάτωσης. Με δεδομένο ότι ήδη έχουν αρχίσει να απευθύνονται στα σχολεία για να γραφτούν οι μαθητές στα μητρώα, τα μέλη της ΚΝΕ θα πρέπει να πρωτοστατήσουν για να αποκαλύψουν το χαρακτήρα αυτών των Συμβουλίων, να συμβάλουν ώστε η νεολαία να μην πέσει στην παγίδα της ενσωμάτωσης.

Η αυτοτελής παρέμβαση της ΚΝΕ

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης κυρίως από τις μαθητικές ΟΒ αναδείχτηκαν οι δυσκολίες που υπάρχουν στο κίνημα. Είναι σαφές ότι πρέπει να πάρουμε υπόψη μας την αντικειμενική κατάσταση για να οργανώσουμε με τέτοιο τρόπο τη δράση μας ώστε να δίνουμε ώθηση, να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη του μαθητικού κινήματος. Να απαλλαγούμε από μια προσδοκία ότι από μόνα τους όλα τα μαθητικά συμβούλια, με τη χαμηλή πολιτικοποίηση που υπάρχει, θα πάρουν πρωτοβουλίες, θα οργανώσουν την πάλη για τα προβλήματα του σχολείου και της Παιδείας γενικότερα, πολύ περισσότερο εφόσον δεν έχει γενικευτεί μια τέτοια πείρα που να μεταδίδεται από γενιά σε γενιά. Η ΚΝΕ θα πρέπει να ανοίγει ζητήματα μέσα στο σχολείο, να αναπτύσσει ανοιχτή πολιτική δράση και ζύμωση, να διατυπώνει αιτήματα για όλα τα προβλήματα που απασχολούν τους μαθητές. Είναι, λοιπόν, καθήκον με τη δράση μας να συμβάλλουμε στη δημιουργία των προϋποθέσεων για να αναπτύσσεται μαζικά το μαθητικό κίνημα, για να εκδηλώνεται σε φάσεις όξυνσης των προβλημάτων και εξελίξεων μαζικά η δυσαρέσκεια των μαθητών. Ξεκινώντας από το ΚΣ, θα πρέπει να αποκτήσουμε πιο σταθερό προσανατολισμό στην ανάπτυξη αγώνων.

Η ενημέρωση για τις εξελίξεις, η ζύμωση των απόψεών μας, η τοποθέτηση της ΚΝΕ για τα προβλήματα που υπάρχουν στο σχολείο είναι απαραίτητα για να ανεβάζουν συνολικά το κλίμα. Για παράδειγμα, αν ως ΚΝΕ δεν είχαμε δώσει τη μάχη της ενημέρωσης για τις εξελίξεις που έρχονται, δε θα υπήρχε το απαραίτητο υπόβαθρο για να γίνουν οι κινητοποιήσεις στη συνέχεια.

Τι χρειάζεται λοιπόν να κάνουμε:

Να ασχολούμαστε με τα προβλήματα όπως εκφράζονται σε κάθε σχολείο. Να διατυπώνουμε και να προβάλλουμε αιτήματα. Για παράδειγμα, σε πολλά σχολεία υπάρχουν κτιριακά προβλήματα. Εχει σημασία η ΚΝΕ να τα αναδείξει, αλλά και να προτείνει αιτήματα που θα έρχονται σε αντίθεση με τις Συμπράξεις με τους ιδιώτες, οι οποίες παρουσιάζονται ως λύση για κάθε τέτοιο πρόβλημα, που θα αναδεικνύουν το ρόλο των επιχειρήσεων.

Να ανοίγουμε ζητήματα που απασχολούν τους μαθητές, ακόμα κι αν δεν τα αντιλαμβάνονται ως προβλήματά τους, π.χ., παρουσία γιατρών στα σχολεία, σχολικός αθλητισμός, ΜΜΕ.

Να ενημερώνουμε για εξελίξεις σχετικά με θέματα που απασχολούν τους μαθητές, π.χ., εξεταστικό, φροντιστήρια.

Να αναδεικνύουμε για ποιο σχολείο παλεύουμε, σε ποια κοινωνία. Να δώσουμε συνέχεια στην αυτοτελή παρουσίαση της θέσης μας για το 12χρονο που είχαμε αρχίσει.

Να απαντάμε σε ιδεολογήματα που αναπτύσσονται στα σχολεία (π.χ., ανταγωνιστικότητα), στα όσα αντιεπιστημονικά γράφονται στα σχολικά βιβλία ή λέγονται στα μαθήματα (π.χ., για τη Γαλλική Επανάσταση), να δίνουμε απάντηση στον αντικομμουνισμό, όπως και αν εκφράζεται (π.χ., επίσκεψη στην ταινία «Οι ζωές των άλλων»).

Να προβάλλουμε με αυτοτέλεια την πολιτική μας πρόταση, εκλαϊκευμένη, για να μπορούμε να πείσουμε, να αναδεικνύουμε το ρόλο του ΚΚΕ στην ελληνική κοινωνία. Είναι πολύ μεγάλης σημασίας να φέρουμε τους μαθητές σε επαφή με την ιστορία του Κόμματος και του λαϊκού κινήματος.

Να προβάλλουμε την αναγκαιότητα του σοσιαλισμού σήμερα, να δίνουμε απαντήσεις στους προβληματισμούς για τις ανατροπές. Για τα ζητήματα αυτά χρειάζεται μελετημένη παρέμβαση, προσαρμοσμένη στην ηλικία, αλλά παίρνοντας υπόψη και όσα διδάσκονται στο σχολείο.

Μάλιστα, δίνοντας σταθερά περιεχόμενο στην παρέμβασή μας στο κίνημα, αλλά και στην αυτοτελή πολιτική μας παρέμβαση, παίρνοντας μέτρα για να βοηθάμε ιδεολογικά και πολιτικά την Οργάνωση, θα κάνουμε και συνολικά βήματα στη λειτουργία των ΟΒ, στην αφομοίωση των συντρόφων μας. Χωρίς να δίνουμε στα μέλη της ΚΝΕ περιεχόμενο παρέμβασης και δράσης στη νεολαία, κινδυνεύουμε να επιδεινώνουμε τα προβλήματα λειτουργίας των ΟΒ, να μην ανοιγόμαστε στη νεολαία. Χρειάζεται να καθοδηγουμε τις ΟΒ με επεξεργασμένη κατεύθυνση και σχέδιο, να ρωτάμε γνώμη. Οι ΟΒ να αποτελούν το κύτταρο όπου θα οργανώνεται το σχέδιο δράσης.

Για να μπορεί η Οργάνωση να φτάνει ολοένα και σε περισσότερα σχολεία, αλλά και για να μπορεί να γίνεται ολοκληρωμένα η παρέμβασή μας, χρειάζεται να δοθεί βάρος στην ανάπτυξη και μάλιστα κατά τάξη και τμήμα σε ορισμένα σχολεία. Η ανάπτυξη της Οργάνωσης είναι όρος και προϋπόθεση για να φτάσουν οι θέσεις του Κόμματος και της ΚΝΕ πιο πλατιά στη νεολαία. Είναι σαφές πως δεν μπορεί να υπάρχει καμιά αυτάρκεια, καμιά αίσθηση ότι είμαστε αρκετοί για όσα θέλουμε να κάνουμε ή μπροστά στις δυσκολίες να παραιτούμαστε. Είναι αναγκαίο να προσανατολιστεί η Οργάνωση μαζικά να στρατολογεί, να αναπτύσσει τις δυνάμεις της εκεί που έχει παρέμβαση, να οικοδομεί ΟΒ σε περισσότερα σχολεία. Οσο πιο γερή και μαζική ΚΝΕ έχουμε, τόσο πιο αποτελεσματική θα είναι η παρέμβασή μας στο μαθητικό κίνημα.

Από τη νέα σχολική χρονιά να προχωρήσουμε σε καμπάνια πολιτικής δράσης στα σχολεία, επιδιώκοντας να συζητήσουμε με τους μαθητές για την πρότασή μας για το σχολείο. Στόχος μας είναι μέσα από την εμπειρία της οργάνωσης της πάλης, μέσα από την ανάδειξη των αιτιών που γεννούν τα προβλήματα, όλο και περισσότεροι νέοι να παίρνουν την απόφαση να ακολουθήσουν την οργανωμένη ζωή, να ενταχθούν στην ΚΝΕ.

Μια τέτοια δραστηριότητα θα βάλει ακόμα πιο επιτακτικά μπροστά μας το καθήκον να οργανώνεται στο επίπεδο της ΟΒ συστηματική ιδεολογική και πολιτική βοήθεια για ν’ αναπτύσσονται οι αντοχές και οι ικανότητες των μαθητικών δυνάμεων της ΚΝΕ, για να μπορούν να οργανώνουν την αντιπαράθεση μέσα στο σχολείο. Ο εξοπλισμός να δίνει απαντήσεις στο περιεχόμενο των σχολικών μαθημάτων. Να επιδιώξουμε να παίρνει και πολύμορφο χαρακτήρα. Να συζητήσουμε για ταινίες και βιβλία, να οργανώσουμε επισκέψεις και εκδρομές.

Στο επόμενο διάστημα, τιμώντας τα 90 χρόνια από τη Μεγάλη Οχτωβριανή Επανάσταση και τα 90 χρόνια από την ίδρυση του Κόμματος, να ξεχωρίσουμε την προσπάθειά μας να φέρουμε τους νέους συντρόφους μας, αλλά και τη νεολαία σε γνωριμία με τα επιτεύγματα του σοσιαλισμού, με την ιστορία του Κόμματος και με την προοδευτική Τέχνη. Οι ίδιες οι Οργανώσεις Βάσης της ΚΝΕ να συζητήσουν για το σοσιαλισμό. Η πολιτιστικομορφωτική δουλιά στις ΟΒ της ΚΝΕ, αλλά και η αντίστοιχη δραστηριότητα προς τα έξω θα πρέπει να ιεραρχηθεί. Σοβαρή συμβολή σε αυτό είναι η δουλιά με τον «Οδηγητή», η μελέτη και η αξιοποίησή του.

Η καθοδήγηση της μαθητικής ΟΒ

Η πρώτη ευθύνη για να προωθούνται με τη μεγαλύτερη δυνατή αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα αυτές οι κατευθύνσεις βρίσκεται στα καθοδηγητικά όργανα, ξεκινώντας από το ΚΣ και το Γραφείο του και φτάνοντας ως την καθοδήγηση των ΟΒ. Είναι επιτακτική ανάγκη να ξεπεράσουμε αδυναμίες και δυσκολίες στην καθοδήγησή μας προς τις μαθητικές ΟΒ.

Η βασική αιτία όλων αυτών των αδυναμιών είναι η ίδια που εντοπίσαμε στο 9ο Συνέδριο. Οι αδυναμίες ξεκινάνε από το ΚΣ και φτάνουν ως την ΟΒ.

Το βασικό είναι κατά πόσο τα καθοδηγητικά όργανα σχεδιάζουν την παρέμβαση της Οργάνωσης εξειδικεύοντας τη γενική κατεύθυνση στο χώρο ευθύνης τους. Δεν αρκεί να έχουμε μια σωστή κατεύθυνση στο μαθητικό κίνημα. Χρειάζεται τα όργανα της ΚΝΕ να αποκτήσουν μεγαλύτερη ικανότητα να επεξεργάζονται την κατεύθυνσή μας, να βάζουν στόχους και να συζητάνε γι’ αυτούς, να παρακολουθούν τις εξελίξεις και να χαράζουν τη δράση τους.

Χρειάζεται διαρκώς να δίνουμε συγκεκριμένο περιεχόμενο και σταθερότητα στη μαζική πολιτική και ιδεολογική παρέμβαση της κάθε ΟΒ. Με αυτό τον τρόπο θα βοηθάμε να ξεπερνιούνται και προβλήματα στην ίδια τη λειτουργία της Οργάνωσης, καθώς αυτά τα προβλήματα είναι, πρώτα απ’ όλα, προβλήματα περιεχομένου και όχι απλά οργανωτικά. Με αυτό τον τρόπο θα αναπτύσσεται ολόπλευρα η δράση της ΚΝΕ, θα αφομοιώνονται και θα διαπαιδαγωγούνται τα μέλη μας, θα αναπτύσσεται μαζικά η Οργάνωση. Με λίγα λόγια, θα πρέπει να επικεντρώσουμε στην ΟΒ και στο σχολείο.

Είναι σαφές πως η κατάσταση στο μαθητικό κίνημα δε θα αλλάξει αυτόματα μετά τη συζήτηση στις γραμμές της ΚΝΕ. Προσδοκάμε όμως να κάνουμε βήματα, να γίνουμε πιο αποτελεσματικοί στη δράση μας, συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο και στην άνοδο του μαθητικού κινήματος.

ΤΟ ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΚΝΕ

Advertisements
Αναρτήθηκε στις παιδεία, ΚΝΕ, νεολαία. Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Απόφαση της Συνόδου του ΚΣ της ΚΝΕ για τη δράση της Οργάνωσης στο μαθητικό κίνημα
Αρέσει σε %d bloggers: