ΑΝΤΙΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ

Ανατροπές δίχως τέλος «τελειώνουν» την Κοινωνική Ασφάλιση

Στα κείμενα που ακολουθούν καταγράφονται οι κυριότερες και σοβαρότερες ανατροπές που επιφέρει το νέο αντεργατικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης για την Κοινωνική Ασφάλιση, η ψήφιση του οποίου ολοκληρώνεται την ερχόμενη Τετάρτη στη Βουλή. Σε μια πληθώρα άρθρων περιλαμβάνονται και πρόσθετες αλλαγές σε βάρος συγκεκριμένων ομάδων (μικρότερων ή μεγαλύτερων) ασφαλισμένων και στην αφαίρεση δικαιωμάτων τους. Γίνεται φανερό, ότι με το νομοσχέδιο αυτό στοχοποιούνται όλοι οι εργαζόμενοι, γυναίκες και άνδρες, «παλιοί» και «νέοι» ασφαλισμένοι.

Οι ανατροπές πρωτίστως θίγουν τις μητέρες με ανήλικα παιδιά, αυξάνουν τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από 2-5 χρόνια, και σε ορισμένες κατηγορίες ακόμα περισσότερο, μειώνουν τις συντάξεις από 10% έως και 40%, τιμωρούν 400.000 περίπου εργαζόμενους που εργάζονται με ευέλικτες μορφές εργασίας να μην έχουν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και φορτώνουν με νέα οικονομικά βάρη το σύνολο των εργαζομένων, προκειμένου να δημιουργηθεί νέο «αποθεματικό» στο μέλλον. Οχημα των περικοπών γίνονται και οι περίφημες «ενοποιήσεις».

Το βάθος και το εύρος των ανατροπών, το γεγονός ότι αυτές έρχονται να προστεθούν πάνω σε ολόκληρο το οικοδόμημα των αντιασφαλιστικών ρυθμίσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ της προηγούμενης 20ετίας, έτσι και αλλιώς θέτουν επί τάπητος στους εργαζόμενους το καθήκον για τη συνέχιση της πάλης μέχρι την κατάργηση όλων των αντιασφαλιστικών νόμων.
 

Με 35 χρόνια εργασίας στα 60…

Οι ανατροπές που περικλείει το νομοσχέδιο για τα όρια ηλικίας προσβάλλουν εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους και μάλιστα αυτούς που έχουν στην πλάτη τους τουλάχιστον 35 χρόνια ανελλιπούς εργασίας. Σε αυτούς περιλαμβάνονται:

  • Ολοι οι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ που μπήκαν στην παραγωγή μέχρι το 1992.
  • Οι γυναίκες των Ταμείων Αυτοαπασχολουμένων.
  • Οι ασφαλισμένοι των Ειδικών Ταμείων (πρώην ΔΕΚΟ και τράπεζες).
  • Οι ασφαλισμένοι στα Ταμεία του Τύπου.
  • Χειροτερεύει το καθεστώς συνταξιοδότησης στους ασφαλισμένους και μετά το 1993 του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και των ειδικών Ταμείων, που ακόμα και με 10.500 ένσημα με το 55ο έτος της ηλικίας δε στοιχειοθετούν πλέον δικαίωμα σύνταξης.

Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά το δικαίωμα συνταξιοδότησης λόγω 35ετίας για τους μέχρι 31/12/1992 ασφαλισμένους επέρχονται οι εξής ανατροπές:

  • Στο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, με 10.500 μέρες ασφάλισης (35ετία) από το 58ο έτος ηλικίας συνταξιοδότησης για άνδρες και γυναίκες έχουμε αύξηση στο 60ό έτος. Η αύξηση γίνεται με προσθήκη ενός εξαμήνου για κάθε έτος μετά το 2013.
  • Στα ειδικά Ταμεία (τράπεζες – πρώην ΔΕΚΟ) και στους ασφαλισμένους των Ταμείων Τύπου που εντάσσονται στο ΕΤΑΠ -ΜΜΕ από τη συμπλήρωση του 58ου έτους προβλέπεται αύξηση στο 60ό έτος με την προσθήκη ενός εξαμήνου για κάθε έτος από το 2013.
  • Για τα Ταμεία Αυτοαπασχολουμένων – μετά και τις νέες ενοποιήσεις – αύξηση στις γυναίκες κατά δύο χρόνια, στο 60ό έτος από το 58ο με την προσθήκη ενός εξαμήνου για κάθε έτος από το 2013.
  • Για τους ασφαλισμένους στο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ με 10.500 μέρες ασφάλισης εκ των οποίων τα 7.500 ένσημα σε Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα, το όριο ηλικίας αυξάνεται από το 55ο έτος στο 57ο έτος για πλήρη σύνταξη και για μειωμένη από το 53ο στο 55ο έτος, με την προσθήκη ενός εξαμήνου για κάθε έτος με έναρξη της αύξησης το 2013. Για την τελευταία κατηγορία εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα που είναι σε Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (ΒΑΕ), το μέτρο αυτό συνιστά χτύπημα στο καθεστώς των ΒΑΕ, πριν ακόμα γίνει ο αποχαρακτηρισμός του επαγγέλματος.
  • Για τις γυναίκες ασφαλισμένες στο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ με 10.000 μέρες ασφάλισης και δικαίωμα συνταξιοδότησης στο 57ο έτος επέρχεται αύξηση τριών χρόνων. Η συνταξιοδότηση θα γίνεται στο 60ό έτος, με προσθήκη ενός εξαμήνου για κάθε έτος από το 2013.
  • Παράλληλα, επεκτείνεται η «εθελούσια» παράταση του εργάσιμου βίου μέχρι τα 68 χρόνια (από 67 που ίσχυε με το νόμο Ρέππα), με αύξηση της σύνταξης κατά 3,3% ανά έτος, για τους μετά το 1993 ασφαλισμένους με 35 χρόνια ασφάλισης σε όλα τα Ταμεία. Για τους πριν το 1993 ασφαλισμένους του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ που συνταξιοδοτούνται στα 60 έτη με 35 χρόνια διαρκούς εργασίας, προβλέπεται αύξηση μέχρι και 3 χρόνια («εθελούσια» παράταση) με αύξηση της σύνταξης κατά 3,3% ανά έτος.

Συμπερασματικά: Μετά και τη μεταβατική περίοδο, η συντριπτική πλειοψηφία των «παλιών» ασφαλισμένων ακόμα και αν έχουν εργαστεί 10.500 ημέρες εργασίας θα λαμβάνει τη σύνταξη στο 60ό έτος της ηλικίας τους. Η συνταξιοδότηση σε μικρότερη ηλικία είναι πλέον δυνατή μόνο σε όσους έχουν 37 συνεχόμενα έτη ασφάλισης ή 11.100 ημέρες εργασίας και η περίπτωση των ΒΑΕ.
 

Στην «καρμανιόλα» η μητρότητα

Οι μητέρες εργαζόμενες με ανήλικο παιδί είναι η ομάδα εκείνη που δέχεται μια αναίσχυντη και προκλητική επίθεση καθώς:

  • Καταργείται η δυνατότητα για μειωμένη σύνταξη, δηλαδή σύνταξη επί «ποινή», σε όλες τις μανάδες με ανήλικο παιδί κατά το 50ό έτος της ηλικίας τους και με 5.500 ένσημα. Για τις ασφαλισμένες στο ΙΚΑ, η δυνατότητα συνταξιοδότησης με ανήλικο παιδί υπάρχει μόνο στο 55ο έτος, που σημαίνει ότι η μητέρα δεν πρέπει να έχει τεκνοποιήσει πριν το 38ο έτος της! Και πάντα μιλάμε για μια ελάχιστη σύνταξη αφού υπολογίζεται στα συγκεκριμένα χρόνια εργασίας.
  • Για τις ασφαλισμένες με ανήλικο σε Ταμεία Αυτοαπασχολούμενων, Ειδικά Ταμεία και σε Ταμεία Τύπου αυξάνεται το όριο ηλικίας από το 50ό στο 55ο έτος.
  • Για τις μετά το 1993 ασφαλισμένες μητέρες οι οποίες έχουν 3-5 παιδιά το κατώτερο όριο και σε αυτές καθορίζεται στο 55ο έτος.

Αναλυτικά, για τις μητέρες με ανήλικα, επέρχονται οι εξής ανατροπές:

  • Για το ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, οι μητέρες με ανήλικο οι οποίες είχαν τη δυνατότητα να συνταξιοδοτούνται με μειωμένη σύνταξη στο 50ό έτος της ηλικίας τους με 5.500 ημέρες ασφάλισης, χάνουν αυτή τη δυνατότητα. Από το 2010 προστίθεται ένα επιπλέον έτος για κάθε χρόνο και μέχρι τη συμπλήρωση του 55ου έτους της ηλικίας τους.
  • Στα Ειδικά Ταμεία μισθωτών, ενώ είχαν δυνατότητα συνταξιοδότησης με 25 έτη ασφάλισης (7.500 ένσημα) στο 50ό έτος, αυξάνεται σταδιακά μέχρι το 55ο έτος. Η αύξηση αρχίζει το 2013 με την προσθήκη ενός χρόνου για κάθε έτος.
  • Στο ΤΣΠΕΑΘ (δημοσιογράφων) αντί για 15 χρόνια ασφάλισης και το 50ό έτος ηλικίας επιβάλλεται αύξηση του συντάξιμου χρόνου στα 20 χρόνια. Η αύξηση γίνεται από το 2013. Ταυτόχρονα, επέρχεται αύξηση (διπλή δηλαδή) και στο όριο ηλικίας, αφού πρέπει να συμπληρώνεται το 55ο έτος.
  • Στο ΤΣΕΥΠ Αθήνας από τα 20 έτη ασφάλισης και το 50ό έτος, το όριο ηλικίας αυξάνεται στο 55ο έτος (από το 2013), που αποτελεί και το γενικό όριο πλέον όλων των Ταμείων του κλάδου. Το ίδιο θεσπίζεται και για το ΤΣΕΥΠ Θεσσαλονίκης.
  • Για το ΤΑΙΣΥΤ παραμένει το ισχύον καθεστώς (20 έτη ασφάλισης και 55ο έτος).
  • Για το ΤΑΤΤΑ καταργείται το δικαίωμα στη μειωμένη σύνταξη στο 50ό έτος της ηλικίας με 5.500 ημέρες ασφάλισης, με την προσθήκη ενός έτους από το 2010 και μέχρι το 55ο. Ταυτόχρονα, αυξάνεται ο συντάξιμος χρόνος κατά 150 ημέρες ασφάλισης και μέχρι τη συμπλήρωση 6.000 ημερών ασφάλισης.
  • Στα Ταμεία αυτοαπασχολούμενων και ειδικότερα στο Ταμείο Νομικών και ΤΑΝΠΥ, που οι μητέρες με ανήλικο μπορούν να συνταξιοδοτηθούν στο 50ό έτος επέρχεται σταδιακή αύξηση στο 55ο έτος με την προσθήκη ενός έτους από το 2013.
  • Στα Ειδικά Ταμεία Μισθωτών για τις τρίτεκνες μητέρες, από τα 20 έτη ασφάλισης χωρίς όριο ηλικίας επιβάλλεται παράλληλα και όριο, το 50ό έτος, από το 2013, αλλά ανεξάρτητα από την ανηλικότητα των παιδιών, ενώ το δικαίωμα αυτό το διατηρούν και οι πατέρες χήροι ή διαζευγμένοι εφόσον έχουν την επιμέλεια των ανήλικων ή ανίκανων παιδιών.
  • Μετά απ’ αυτά, η αύξηση κατά 6 μήνες της άδειας μητρότητας και η αύξηση κατά ένα έτος του πλασματικού χρόνου για τις εργαζόμενες μητέρες, μόνο πρόκληση και κοροϊδία μπορούν να χαρακτηριστούν.

Συμπερασματικά για τις μητέρες με ανήλικα και με τρία τουλάχιστον τέκνα διαμορφώνονται οι εξής συνθήκες:

α) Καμία μητέρα με ανήλικο παιδί δε θα δικαιούται μειωμένη σύνταξη, και β) Θα λαμβάνουν τη σύνταξη που τους αναλογεί με 5.500 ένσημα στο 55ο έτος της ηλικίας τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και με 6.000 ημέρες εργασίας στο ίδιο έτος οι ασφαλισμένες στα Ταμεία Τύπου, οι ασφαλισμένες μετά το 1993, ενώ με 7.500 ημέρες εργασίας οι ασφαλισμένες στα Ειδικά Ταμεία. Τέλος γ) Οι γονείς τριών τουλάχιστον παιδιών θα λαμβάνουν σύνταξη υπό την προϋπόθεση των 6.000 ενσήμων οι μεν ασφαλισμένοι στα Ειδικά Ταμεία στο 50ό έτος, οι δε «νέοι» ασφαλισμένοι στο 55ο έτος.
 

Πέλεκυς και στις συντάξεις

Οι συντάξεις μειώνονται και μάλιστα δραστικά για πάνω από δύο εκατομμύρια ασφαλισμένους, από 10% έως και 40%! Και μάλιστα γίνονται ακόμα πιο επαχθείς, αν συνυπολογιστούν οι μειώσεις που ήδη άρχισαν να εφαρμόζονται σε πολλά Ταμεία (πρώην ΔΕΚΟ – Τραπεζών) από φέτος, με βάση το νόμο Ρέππα.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο:

  • Καμία επικουρική σύνταξη με 35 έτη ασφάλισης και 10.500 ημέρες εργασίας δεν μπορεί να υπερβαίνει το 20% των συντάξιμων αποδοχών.
  • Η μείωση θα αρχίσει το 2013 και εντός μιας οχταετίας θα πρέπει να φτάσει στο 20% με ισόποσες ετήσιες μειώσεις. Σε ορισμένα Ταμεία, η μείωση της σύνταξης θα ξεπεράσει το 40% (π.χ. ΤΑΔΚΥ – μείωση 37%, ΤΕΑΠΟΚΑ – μείωση 43%).
  • Η «ποινή» για κάθε έτος πρόωρης αποχώρησης από την εργασία, αφού έχει θεμελιωθεί δικαίωμα και υπάρχουν οι ηλικιακές προϋποθέσεις, αυξάνεται από το 4,5% στο 6% για κάθε έτος επί του ποσού της σύνταξης. Στην πενταετία, η μείωση στις πρόωρες συντάξεις θα ανέρχεται στο 30%, γεγονός που επί της ουσίας καθιστά απαγορευτική τη συνταξιοδότηση πριν τα ανώτατα όρια.
  • Η ποινή για κάθε «πρόωρη» αποχώρηση, που φτάνει στο 30% της σύνταξης, αρχίζει από την 1/1/2009. Η διάταξη αυτή επί της ουσίας ακυρώνει και το δικαίωμα των μητέρων με ανήλικο παιδί να φύγουν – κατά τη διάρκεια της σταδιακής κατάργησης του δικαιώματος αυτού – χωρίς μεγαλύτερες επιπτώσεις – με μειωμένη σύνταξη πριν το 2013. Αφού για κάθε χρόνο «πρόωρης» συνταξιοδότησης θα επιβαρύνονται με μείωση 6% στη σύνταξή τους.
«Ενοποιήσεις» για το «κλάδεμα» δικαιωμάτων
Η ενοποίηση των Ταμείων προβλέπει τη σύμπτυξη των υπαρχόντων φορέων ασφάλισης σε 5 Κύριας, 6 Επικουρικής και 2 Πρόνοιας. Οι σαρωτικές αυτές ενοποιήσεις, όπως σαφώς προκύπτει από πολλά άρθρα του νομοσχεδίου, γίνονται το όχημα για να επιβληθούν στα μουλωχτά νέες ανατροπές σε βάρος των ασφαλισμένων. Οι ανατροπές αυτές αφορούν τα αποθεματικά των πλεονασματικών Ταμείων, το ύψος και το είδος των παροχών Υγείας αλλά και τα διάφορα οικονομικά βοηθήματα που είχαν οι ασφαλισμένοι συγκεκριμένων Ταμείων.

Πρώτη και δεδηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης είναι ότι μέσα από την «ενοποίηση» εξυπηρετεί τους σχεδιασμούς της για την ενθυλάκωση πόρων από τα λεγόμενα «υγιή» Ταμεία προκειμένου να καλυφθούν ελλείμματα άλλων, ενώ την ίδια στιγμή δε λαμβάνεται κανένα συγκεκριμένο μέτρο ούτε για επιστροφή των κλεμμένων αποθεματικών ούτε για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής και εισφοροκλοπής των επιχειρήσεων.

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι με συγκεκριμένες διατάξεις (άρθρα 136 παρ.1 και 138 παρ. 12) οι πόροι και η περιουσία φορέων και κλάδων που καταργούνται περιέρχονται στους νέους φορείς που εντάσσονται. Ετσι καταρρέει ο ισχυρισμός της κυβέρνησης ότι η ένταξη των φορέων γίνεται δήθεν με οικονομική και λογιστική αυτοτέλεια.

 

400.000 χωρίς βιβλιάριο Υγείας
Από το 2009 και μετά τουλάχιστον 400.000 εργαζόμενοι που βρίσκονται στη γκρίζα ζώνη της «απασχολησιμότητας» κινδυνεύουν να χάσουν και την ιατροφαρμακευτική τους κάλυψη, καθώς διπλασιάζεται ο απαιτούμενος αριθμός ενσήμων. Σε δεινή θέση θα βρεθούν οι νέοι εργαζόμενοι και οι γυναίκες που κατά κύριο λόγο απασχολούνται με μερική απασχόληση, εποχική και οι εργαζόμενοι περιστασιακά.

Το νομοσχέδιο προβλέπει:

  • Για να έχει κάποιος κάλυψη στην Υγεία πρέπει να έχει στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ τουλάχιστον 100 ένσημα, από 50 που είναι σήμερα.
  • Για τους οικοδόμους τα ένσημα ασφάλισης αυξάνονται από 40 σε 80.
  • Για τις παροχές σε χρήμα θα απαιτούνται 120 ημερομίσθια, από 100 που είναι σήμερα, και για τους οικοδόμους 100 ένσημα, από 80 που ισχύει σήμερα.
  • Η ανατροπή αυτή αρχίζει να εφαρμόζεται από την 1/1/2009 και είναι σίγουρο ότι θα έχει αποτέλεσμα να αφήσει χωρίς ιατροφαρμακευτική κάλυψη εκατοντάδες χιλιάδες ασφαλισμένους στο ΙΚΑ και τις οικογένειές τους.
Ξαναπληρώνουν οι εργαζόμενοι

Το νομοσχέδιο προβλέπει και τη σύσταση του λεγόμενου «Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης των Γενεών», το οποίο θα σημάνει την παραπέρα αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων και την πριμοδότηση του κεφαλαίου με ένα ακόμα γερό κομπόδεμα προς αξιοποίηση. Το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο προορίζεται δήθεν να χρηματοδοτήσει το σύστημα από το 2019 και η χρηματοδότησή του θα γίνεται από:

  • Την παρακράτηση του 10% των λεγόμενων «κοινωνικών πόρων».
  • Την παρακράτηση του 4% από το ΦΠΑ.
  • Το 10% από την ιδιωτικοποίηση των πρώην ΔΕΚΟ.

ΚΕΙΜΕΝΑ: Γιάννης ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ

Advertisements
Αναρτήθηκε στις Καπιταλιστικά Κέρδη, ασφαλιστικό, καπιταλισμός, κοινωνική ασφάλιση. Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΑΝΤΙΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
Αρέσει σε %d bloggers: