ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ

Συντηρούνται και οξύνονται τα προβλήματα

Με δηλώσεις περί «κοινωνικής ενσωμάτωσης» των ατόμων με ειδικές ανάγκες και διασφάλιση «ίσων ευκαιριών για μόρφωση και δουλειά» ο υπουργός Παιδείας παρουσίασε χτες τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου για την ειδική αγωγή, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει το κοινωνικό πρόσωπο της κυβέρνησης. Ωστόσο, το νομοσχέδιο δεν εισάγει τις απαραίτητες τομές που θα δώσουν ουσιαστική διέξοδο στο ζήτημα της ειδικής αγωγής, το οποίο είναι ταξικό και οικονομικό, όπως η εκπαίδευση και η κοινωνία συνολικά. Ετσι, ουσιαστικά συντηρείται η σημερινή κατάσταση με τις ιδιωτικές μονάδες ειδικής αγωγής για όσους διαθέτουν τα οικονομικά μέσα, τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων βρίσκονται εκτός των λιγοστών μονάδων ειδικής αγωγής, ενώ τα δημόσια κέντρα ειδικής αγωγής ιδιωτικοποιούνται και εκποιούνται.

Με το νομοσχέδιο εισάγεται η υποχρεωτικότητα της ειδικής αγωγής και η «συνεκπαίδευση» στο γενικό σχολείο για όλους τους μαθητές με «οριακές εκπαιδευτικές ανάγκες». Παρά την προσπάθεια του υπουργείου να πείσει ότι «οι υποδομές που υπάρχουν στη χώρα έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν το συνολικό νούμερο, δηλαδή και τα άτομα που μέχρι σήμερα δεν πήγαιναν σχολείο», οι σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές και προσωπικό στην ειδική αγωγή, με τα ειδικά σχολεία σχεδόν ανύπαρκτα, οδηγούν ήδη τους γονείς στα διάφορα ιδιωτικά κέντρα, ενώ το υπουργείο Παιδείας δεν έχει προχωρήσει σε καταγραφή των αναγκών που υπάρχουν για ειδική αγωγή. Σύμφωνα, πάντως, με τον υπουργό, η υποχρεωτικότητα θα κινητοποιήσει τους γονείς, στους οποίους ουσιαστικά επιχειρείται να μεταφερθεί μέρος της ευθύνης.

Με το νομοσχέδιο, τα σημερινά ΚΔΑΥ (Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών), τα οποία στην ουσία αποτελούν το μοχλό για τη διοχέτευση των παιδιών στα γενικά σχολεία, μετονομάζονται σε ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών). Παράλληλα, θα υπάρχει ειδική διαγνωστική επιτροπή αξιολόγησης στα ειδικά σχολεία που θα αξιολογεί την πρόοδο των μαθητών.

Ανάμεσα σε άλλα, το υπουργείο ανακοίνωσε μία σειρά ρυθμίσεις για σύσταση των κλάδων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και προσωπικού ημερήσιας φροντίδας, για σύνταξη ανεξάρτητων πινάκων εκπαιδευτικών με αναπηρίες πλέον του 67%, σύσταση φορέα πιστοποίησης νοηματικής γλώσσας και γραφής Μπράιγ, δημιουργούνται προγράμματα διά βίου μάθησης για ΑμΕΑ κλπ. Ο υπουργός δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα κοινοτικά κονδύλια τα οποία θα διατεθούν, αλλά και την πολιτική της ΕΕ, η οποία όμως μόνο υποκριτικά κάνει λόγο για καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού. Μίλησε, επίσης, για κατασκευή 56 σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και για προγράμματα υποστηρικτικής τεχνολογίας.

Μέχρι τις 12 Απρίλη, το σχέδιο νόμου, το οποίο θα έχει τον τίτλο «Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση για τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών στα άτομα με αναπηρία & ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», θα τίθεται σε δημόσια διαβούλευση και στη συνέχεια θα προωθηθεί στη Βουλή.

Αμεση απάντηση

Την αντίθεσή της στο προωθούμενο νομοσχέδιο εκφράζει η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αναπήρων που χτες συνεδρίασε έκτακτα για το θέμα και αποφάσισε μία σειρά πρωτοβουλίες με συσκέψεις, περιοδείες κλπ. Την ερχόμενη Τρίτη 8 Απρίλη, διοργανώνει σύσκεψη για ενημέρωση και οργάνωση της αντίδρασης στο νομοσχέδιο, ενώ ήδη αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας τη Δευτέρα 14 Απρίλη στις 12.30 το μεσημέρι και τη μέρα συζήτησής του στη Βουλή. Παράλληλα, η ΣΕΑΑΝ σημειώνει ότι τα αιτήματα που αφορούν την ειδική αγωγή θα αποτελέσουν κομμάτι των διεκδικήσεων στις κινητοποιήσεις του ΠΑΜΕ και καλεί σε συμμετοχή των ΑμΕΑ στο συλλαλητήριο στις 16 Απρίλη.
 

«Ανιδιοτελείς»…

Διευκρινίσεις… για τα μάτια του κόσμου, έδωσε με ανακοίνωσή της χτες η «Μορφωτική και αναπτυξιακή Πρωτοβουλία» ή αλλιώς τα 8 «ευαγή» ιδρύματα επιχειρηματικών ομίλων που υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με το υπουργείο Παιδείας. Αφορμή για την ανακοίνωση της «Πρωτοβουλίας» ήταν σχετική ανακοίνωση του γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ.

Η «Πρωτοβουλία» σπεύδει να διευκρινίσει ότι το μνημόνιο υπογράφτηκε ανάμεσα στο υπουργείο Παιδείας και «οκτώ Κοινωφελή Ιδρύματα όχι «οχτώ επιχειρηματικούς ομίλους»». Και προσθέτει ότι «τα ιδρύματα αυτά είναι γνωστά για τη σημαντική και ανιδιοτελή προσφορά τους προς το κοινωνικό σύνολο, και φυσικά δεν υπηρετούν οποιαδήποτε συμφέροντα «μονοπωλιακού κεφαλαίου»»!

Εμείς απλά να θυμίσουμε ότι τα οχτώ «ευαγή» ιδρύματα που συγκροτούν την «Πρωτοβουλία» είναι τα εξής: Λαμπράκη, Κωστόπουλου, Ωνάση, Νιάρχου, Εθνικής Τράπεζας, Μποδοσάκη, Λεβέντη και Ευγενίδου. Και να συμπληρώσουμε ότι τα ιδρύματα αυτά έχουν στηθεί από επιχειρηματικούς ομίλους, ορισμένα δε είναι και από μόνα τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων: Για παράδειγμα, το ίδρυμα Νιάρχου κληρονόμησε από τον εφοπλιστή το 20% των μετοχών της εταιρείας που αποτελούσε τη «ναυαρχίδα» των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του ομίλου του. Αντίστοιχα, το ίδρυμα Ωνάση κληρονόμησε και διαχειρίζεται κατά το ήμισυ την περιουσία του Α. Ωνάση! Αυτό θα πει «κοινωφελές» και «ανιδιοτελές»… Οσο και τα ιδρύματα της Εθνικής Τράπεζας και της Αλφα Μπανκ!

Ας αφήσουν τα σάπια. Οπως και αν το δει κανείς, το μνημόνιο αυτό ανοίγει διάπλατα και με κυβερνητική βούλα την πόρτα των σχολείων για να εισβάλουν οι επιχειρήσεις. Αυτός είναι ο στόχος και η φιλοσοφία του, ευθυγραμμισμένα με τη στόχευση της στρατηγικής της Λισαβόνα. Αλλωστε, όπως ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας είπε με αφορμή την υπογραφή του μνημονίου: «Σ’ αυτήν την Παιδεία καλούμε τους πάντες να επενδύσουν: Πολιτεία και πολίτες, κοινωνία και αγορά»! Η «Πρωτοβουλία» κάνει την αρχή…

Νομιμοποιεί τη βαρβαρότητα

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ

Σε ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για το νομοσχέδιο για την ειδική αγωγή, σημειώνεται:

«Το νέο νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή που παρουσιάστηκε από τον υπουργό Παιδείας αποτελεί στην ουσία ένα νέο πλαίσιο νομιμοποίησης της βαρβαρότητας που βιώνουν τα παιδιά με αναπηρίες και οι οικογένειές τους, αποτελεί συνέχεια των νόμων του ΠΑΣΟΚ.

Το νομοσχέδιο, ενώ έχει ορισμένες θετικές διατάξεις σε επιμέρους ζητήματα, δε λύνει το βασικό πρόβλημα, να βρουν το δικό τους σχολείο με βάση τις ανάγκες τους τα 180.000 παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες. Ετσι παραμένει η άγρια εκμετάλλευση των οικογενειών των παιδιών με αναπηρίες, οι οποίες είναι σε απόγνωση γιατί δεν έχουν τα μέσα να καλύψουν τις ανάγκες εκπαίδευσης και αποκατάστασης του παιδιού τους.

Σήμερα, από τα 180.000 παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες που χρήζουν ειδικής εκπαίδευσης, μόνο 13.500 παιδιά παρακολουθούν κάποια μορφή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ μόλις το 10% από αυτά συνεχίζει σε δευτεροβάθμια διαδικασία ειδικής αγωγής. Τα ειδικά σχολεία είναι σχεδόν ανύπαρκτα, τα τμήματα ένταξης ή τα ειδικά εργαστήρια έχουν ανεπαρκέστατες υποδομές και είναι χωρίς προσωπικό. Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών με αναπηρίες βρίσκονται στα σπίτια τους ή αφημένα σε κάποιες τάξεις των κοινών σχολείων, όπου, εξαιτίας της έλλειψης ειδικής μέριμνας σε επίπεδο εκπαίδευσης και αγωγής, καταδικάζονται σε περιθωριοποίηση και παραμένουν για όλη τους τη ζωή σε απόλυτη εξάρτηση από το οικογενειακό τους περιβάλλον.

Το νομοσχέδιο για την Ειδική Αγωγή δεν είναι ανεξάρτητο από τις συνολικές αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις στο χώρο της Παιδείας και της Υγείας, όπου κυριαρχούν οι ιδιωτικοποιήσεις, η υποχρηματοδότηση και η υποβάθμιση. Το ΚΚΕ παλεύει για:

  • Την καθιέρωση υποχρεωτικής, αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν Ειδικής Αγωγής για όλα τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες που έχουν ανάγκη τις υπηρεσίες της. Απαγόρευση οποιασδήποτε μορφής επιχειρηματικής δράσης στον τομέα της έγκαιρης διάγνωσης και παρέμβασης αλλά και στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση.
  • Ειδική αγωγή με υψηλού επιπέδου τρίχρονη δημόσια προσχολική αγωγή.
  • Ιδρυση δωδεκατάξιων Δημόσιων Ειδικών Σχολείων γενικής μόρφωσης για τυφλούς, κωφούς, βαριά κινητικά αναπήρους, και Σχολών «μεταλυκειακής» Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.
  • Δημόσια Ειδικά Σχολεία με έμφαση στις δεξιότητες και στην επαγγελματική εκπαίδευση για παιδιά με νοητική υστέρηση και αυτισμό.
  • Ολόπλευρη στήριξη των παιδιών που μπορούν να ενταχθούν στα κοινά σχολεία. Ειδικούς εκπαιδευτικούς, ειδικό υποστηρικτικό προσωπικό, υποδομές κ.λ.π.
  • Δωρεάν παροχή όλων των απαραίτητων τεχνικών βοηθημάτων για τις ανάγκες εκπαίδευσης και αποκατάστασης των παιδιών με αναπηρίες.
  • Ολόπλευρη στήριξη των αναπήρων φοιτητών και σπουδαστών.
  • Κατάργηση κάθε μορφής ελαστικής απασχόλησης στο προσωπικό των ειδικών σχολείων και της ειδικής αγωγής, ωρομίσθιων αναπληρωτών, συμβάσεις, stage κ.λ.π.

Το εργατικό, λαϊκό κίνημα, πρέπει να εντάξει τα ζητήματα Ειδικής Αγωγής στο διεκδικητικό του πλαίσιο πάλης στην κατεύθυνση ολόπλευρης ικανοποίησης των αναγκών κάθε ανθρώπου».

Advertisements
Αναρτήθηκε στις παιδεία, ΑΜΕΑ, Θέσεις του ΚΚΕ, ΚΚΕ, νεολαία. Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Αρέσει σε %d bloggers: